dinsdag 19 oktober 2010

Mijmeringen

Regelmatig sjouw ik door het land met de camera in de aanslag. Ik fotografeer alles waar mijn oog op valt en wat in mijn ogen een interessant beeld is. Bijvoorbeeld mooie architectuur, grappige mensen op straat, een boeiende lichtval of aantrekkelijke natuur. Dat laatste is breed op te vatten, maar smaken verschillen nu eenmaal. Soms zie je grappige parallellen, zoals uit de twee bijgaande foto's van straatjes blijkt: wel allebei gemaakt in of vlakbij Friesland. De een in Oldemarkt, de andere in Tzum. Bijzonder aan deze straatjes was dat ze absoluut uitgestorven waren. Niemand op straat, geen hond en geen mens. Toch fotografeerde ik er midden op de dag en heb niet gewacht tot alles leeg was. Wat maakt dat dorpen leeg aandoen en de steden vol? Ook in de zomer zie je dat verschijnsel. Op het platteland zit iedereen binnen en in de stad is geen plekje in de zon onbenut: voor het huis, in het park, desnoods op het dak. Wat ik ook als parallel heb ontdekt tussen grote stad en platteland is de gemeenschappelijke volstrekte rust op de kerkhoven. Dat intrigeert mij. Misschien ga ik dat verder onderzoeken en mogelijk is het een goed onderwerp voor een fotoserie. Naast de dagelijkse hektiek van de levenden, de rust van de doden. Het levert in elk geval mooie beelden op.


Geen opmerkingen: