zondag 6 maart 2011

Hoe scherp mag je het zien?

In de fotografie heb ik altijd geleerd dat een foto scherp moet zijn. Naast goed belicht en een goede compositie. Als ik echter foto's bekijk in fotobladen en op tentoonstellingen, zie ik er steeds meer die echt totaal onscherp zijn. Weggooien, denk ik dan. Fout! Deze beelden geven de sfeer weer van een gebeurtenis of van niets, dus gewoon sfeer. Nu had ik een tijdje terug wat foto's gemaakt op een kerkhof, gewoon in het maanlicht, niets bijzonders. Maar wel een beetje onscherp, want ik had geen statief bij me. Weggooien? Zonde, ik heb niet voor niets een uur staan te blauwbekken tussen de zerken. Dus heb ik in Lightroom wat extra korrel toegevoegd, waardoor er echt een mooi artistiek maar wel onscherp beeld uitkwam. Op de fotoclub was men echt heel enthousiast.
Toch weiger ik om expres onscherpe beelden te gaan maken. Dat druist bij mij tegen alles in. Maar soms maak je een foto die eigenlijk niet mislukt mag heten. Op een roofvogelshow maakt ik bijgaande foto. Best mooi, maar niet de bedoeling.
Ik ben nu wat voorzichtiger met het weggooien van onscherpe beelden. Wie weet of ze ooit nog eens kunnen dienen om een fotowedstrijd mee te winnen. Bijvoorbeeld als het om sfeer of gevoel gaat.

Geen opmerkingen: