dinsdag 12 april 2011

Boekenfilosofie

Kort geleden werd ik in de gelegenheid gesteld om te fotograferen in de Overijsselse Bibliotheek Dienst én in de prachtige nieuwe bibliotheek in het Kulturhüs van Holten. In de OBD is een heel groot magazijn, waar allerlei boeken zijn opgeslagen. Eindeloze meters redelijk saaie metalen stellingen, maar vol met boeken, die hoopvol wachten tot ze worden opgevraagd. Ik kon de hunkering voelen. Kinderboeken, bladmuziek, detectives, leskisten, romans, maar ook folia vol met heel oude kranten. Als boekenliefhebber voelde ik me er heel erg thuis. Maar het is en blijft een magazijn. Opslag en geen presentatie. De enkele medewerker die er in rondliep had er duidelijk geen last van: ophalen en terugzetten, dat was het devies. Zelfs de computer die ik er aantrof was gedateerd. Ongetwijfeld werkte hij nog naar behoren en was daarom niet vervangen. Heel anders dan de gelikte exemplaren die ik in de bibliotheek in Holten zag staan. Daar was de presentatie voor het publiek van de bibliotheekdiensten nummer één. Het zag er fantastisch uit. Net een leesparadijs of een boekensupermarkt! Hier stonden de boeken te pronken en te lonken: neem mij mee, lees mij. Heel anders dan hun miezerige maar noodzakelijke positie in het magazijn, waar ik ze eerder op de dag had aangetroffen. Toch had ik geen medelijden, zo is nu eenmaal het leven van een boek. Hoe vaker gelezen, hoe meer beduimeld, hoe populairder! Wel ging er een steek door mij heen, toen ik een plastic krat zag staan met het opschrift: AFGESCHREVEN. Even had ik het te kwaad. Stilletjes hoopte ik dat ze uit die krat weer in de verkoop gingen, voor een habbekratsje, zodat nog meer mensen van ze konden genieten.


Dankzij @essen2punt0 had ik een mooie serie foto's kunnen maken en voelde ik mij verbonden met die grote massa ingebonden wijsheid en vermaak.

Geen opmerkingen: