Ik heb nog even snel mijn archief met screencasts aangevuld, want volgende week moet ik een groepje studenten begeleiden en een lesje over 3d-photoshop zit in het programma. In Photoshop CS7 zit sinds kort een 3d-optie en ik wil dat laten zien aan al mijn telestudenten. Ik ben al een tijdje met pensioen, maar deze korte cursussen, die ik op afstand kan geven en begeleiden vind ik nog wel prettig. Op mijn oude school, het Thomas a Kempis College in Zwolle, heb ik in mijn laatste jaar nog veel kunnen bereiken. Docenten zijn aan de slag gegaan met de 24onderwijsdingen, een leuke en onderhoudende cursus, die bij menigeen een nieuw elan heeft opgeleverd als het gaat om activerende leer- en werkvormen. Zeker omdat we het 24e ding hadden toegevoegd: creatief omgaan met smartborden. Leerlingen vormen nu leergemeenschappen, die gevoed door wiki's in een alomvattend ELO hun eigen tempo bepalen. En wonder boven wonder, ze zijn onderwijs weer gaan waarderen als een tijdsbesteding waar ze iets in zien. Motivatie is weer terug, examenresultaten worden beter. In de school wordt volop gewerkt met narrowcasting, op veel plekken kunnen leerlingen zien wat er actueel aan de hand is, zien wijzigingen in de beschikbaarheid van de leercentra en op de verspreid staande consoles maken ze afspraken met hun leercoaches. Ondanks het feit dat de school nog niet is verhuisd naar de in aanbouw zijnde nieuwe sport- en leeraccomodatie, is er binnen het oude gebouw heel wat veranderd de laatste jaren. Het gebouw ademt leren, leerlingen verzorgen met hun laptop aangesloten op de smartborden instructies en leerdiscussies voor medeleerlingen hier en thuis. donderdag 18 februari 2010
Futurama 2.0
Ik heb nog even snel mijn archief met screencasts aangevuld, want volgende week moet ik een groepje studenten begeleiden en een lesje over 3d-photoshop zit in het programma. In Photoshop CS7 zit sinds kort een 3d-optie en ik wil dat laten zien aan al mijn telestudenten. Ik ben al een tijdje met pensioen, maar deze korte cursussen, die ik op afstand kan geven en begeleiden vind ik nog wel prettig. Op mijn oude school, het Thomas a Kempis College in Zwolle, heb ik in mijn laatste jaar nog veel kunnen bereiken. Docenten zijn aan de slag gegaan met de 24onderwijsdingen, een leuke en onderhoudende cursus, die bij menigeen een nieuw elan heeft opgeleverd als het gaat om activerende leer- en werkvormen. Zeker omdat we het 24e ding hadden toegevoegd: creatief omgaan met smartborden. Leerlingen vormen nu leergemeenschappen, die gevoed door wiki's in een alomvattend ELO hun eigen tempo bepalen. En wonder boven wonder, ze zijn onderwijs weer gaan waarderen als een tijdsbesteding waar ze iets in zien. Motivatie is weer terug, examenresultaten worden beter. In de school wordt volop gewerkt met narrowcasting, op veel plekken kunnen leerlingen zien wat er actueel aan de hand is, zien wijzigingen in de beschikbaarheid van de leercentra en op de verspreid staande consoles maken ze afspraken met hun leercoaches. Ondanks het feit dat de school nog niet is verhuisd naar de in aanbouw zijnde nieuwe sport- en leeraccomodatie, is er binnen het oude gebouw heel wat veranderd de laatste jaren. Het gebouw ademt leren, leerlingen verzorgen met hun laptop aangesloten op de smartborden instructies en leerdiscussies voor medeleerlingen hier en thuis.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)



Geen opmerkingen:
Een reactie posten