zondag 14 februari 2010

Onderwijs 2.0, de finale

Zo ik ben er (bijna). Fantastisch filmpje in het 22e ding over hoe kinderen willen leren. Ook het artikel van de Frankwatching-blog is zeer de moeite waard. Het is goed om eens terug te kijken. Ik ben zelf lekker bezig geweest met de dingen. Voor mijn onderwijspraktijk heeft het nog niet zo veel gevolgen, behalve dat ik met mijn kennis van nu, anderen wil stimuleren er ook mee aan de slag te gaan. Maar dat was ook de oorspronkelijke bedoeling, eerst zelf ervaren en dan de docenten aan het leren zetten.
Als directeur van de school heb ik een andere rol dan wanneer ik docent zou zijn. Ik zie ook niet alles wat er op dit gebied gebeurt. Wel weet ik dat we vrij intensief gebruik maken van het intranet als communicatiemiddel en dat we in navolging van het CSE in elk geval op JenaXL de moodle hebben ingezet. Voor een schrijf- en denkklus over het gymnasium heb ik een moodle-wiki laten installeren (dank Arend!). Zonder de 23onderwijsdingen zou ik niet eens op het idee zijn gekomen. In de voorgaande blogs hebben mijn lezers kunnen zien, waar ik allemaal mee bezig ben geweest en wat ik daarvan geleerd heb. Ik hoef dat in ding 22 en 23 niet dunnetjes over te doen. Met een aantal dingen was ik al bekend of ik had er ooit een begin mee gemaakt. De cursus heeft mijn hiaten op dit gebied goed opgevuld en de verwaarloosde dingen heb ik weer opnieuw leven ingeblazen. Ik Twitter van tijd tot tijd (zingen kon ik al), ik schrijf in mijn blog. Ik lees mijn RSS-feeds en pik er zo sneller leuke zaken mee op.
Wat ik jammer heb gevonden in dit leerproces dat ik het goeddeels alleen heb moeten doen (nou ja, wel met 'juf' natuurlijk, die mij stimuleerde en hielp, waarvoor mijn eeuwige dank, juf!) en dat de collega's er niet toe kwamen. Ik vind het van mezelf ook niet echt een verdienste dat ik nu klaar ben, ik geniet nu eenmaal van dit soort 'dingen' en met computers heb ik al iets sinds de 80-er jaren ;-)
Kortom, het was leuk en ik ga er wel mee verder.

Nu de collega's nog, ik hoop dat ze allemaal snel zijn, dan maak ik het ook nog mee :-(

2 opmerkingen:

Annemarie van Essen zei

Ik ben heel trots. Je hoeft echt nog maar een ding om vervolgens van mij luid gejuich te ontvangen. ;)

Ik denk inderdaad dat de voorgaande dingen al hebben laten zien waar je je allemaal mee bezig hebt gehouden. Maar ik ben wel benieuwd naar de weg erachter: waar denk jij dat dit allemaal tot gaat leiden?
Heeft het effect op je leerlingen, op je onderwijs en de manier waarop je in je strategie daarop zou kunnen of moeten sturen.

Je hebt echter wel gelijk daar waar het gaat om de rest van de groep. Daar vallen nog een aantal punten te halen (Of moet ik zeggen: noten te breken? ;))

Voor mij was de reis in ieder geval ook bijzonder boeiend, leuk en ook uitdagend. Mijn eeuwige dank aan de leerling :)

Pierre Pinkse zei

@essen2punt0 De leerling zal nog eens verder aan de visionaire kant. Geef me nog even de tijd, momenteel loopt het water over mijn schoenen en die blijken niet overal even waterdicht. Misschien moet ik wat vaker een Twitter uitsturen in de hoop dat mijn getjilp ergens gehoord wordt.... Ave!