zaterdag 20 maart 2010

Naar de garage

Komt een man bij de garage, zegt de monteur tegen hem: uw motor krijgt te weinig brandstof. Of was het: Komt een man bij de dokter, zegt de dokter tegen hem: uw hart krijgt te weinig zuurstof.
Dat verbaasde de man niets, want als hij de trap opliep hijgde hij bovenaan als een postpaard. Hart- en vaatziekten, je hoort het steeds meer om je heen. Misschien omdat ik er nu zelf wat meer op gefocusd ben. De wachtkamers bij de cardioloog zitten vol. Er is een continue productie van hartfilmpjes, opnames uit Holterkastjes en diagrammen van de fietsproeven. Mijn hart is prima, zegt de dokter. En alsof ik een monteur in de garage sprak, kreeg ik de toestand van de klepjes, wel of geen lekkage en de pompwerking te horen. Het probleem zit hem meer in de aanvoerwegen. Zeker is er nog niets, maar het lijkt er op dat een voormalige brede straat tot steeg is verworden. Dus toch een verkeersinfarct? 
Over een tijdje catheteriseren en dan maar afwachten hoe groot de schade is. "Schrok je niet erg, toen je dat bericht kreeg?", vroeg iemand mij. De patiënt heeft wat hij heeft, denk ik dan maar en gelukkig zijn deze kwalen tegenwoordig behoorlijk reparabel. Dus als ik dan toch bij het beeld van de garage blijf, zal ik mijn behandelend cardioloog vragen of hij het ritme ook meteen kan fine-tunen en misschien meteen een aa-pee-kaatje er bij?

1 opmerking:

Annemarie van Essen zei

Wow!
Pierre, dat zijn niet de fijnste dingen om te horen! Maar wel fijn dat je hart zelf gewoon goed op orde is.
Die aanvoerwegen zijn gelukkig goed te verbreden of om te leggen.

Sterkte