dinsdag 9 maart 2010

Schoonheid en techniek

Deze foto maakte ik in Rotterdam en het is een detail van de Erasmusbrug. Ik houd erg van architectuur en van techniek, daarom is deze brug van een oneindige schoonheid. Andere foto's tonen vaak het lijnenspel, deze combineert de lijnen met de techniek van de brug. Fascinerend hoe zo'n enorm gevaarte hangt aan draden. Architectuur fotograferen lijkt niet moeilijk, maar is het wel. In de eerste plaats moeten gebouwen rechte lijnen vertonen op de foto. Daartoe gebruik ik een zogenaamde Tilt en Shift lens van 24 mm, die het meeste werk al op de camera doet. Maar achteraf moet er soms nog wel wat rechtgezet worden in Photoshop. Ik gebruik daarvoor "aanpassen", "transformatie" en "perspectief". Ik krijg er prima resultaten mee. In Utrecht volg ik de cursus architectuurfotografie voor gevorderden. Dat is leuk want je bent met gelijkgestemde fotografen bezig nieuwe dingen te leren. De meeste lessen gaan op aan foto's kijken van elkaar over dezelfde opdracht. Leuk en leerzaam. Ik kijk altijd veel foto's van anderen, want daar leer je zo veel van. Vervolmaken van de kunst is mijn drijfveer. Natuurlijk zijn mijn architectuurfoto's te zien op mijn websites: http://www.pinksefotografie.nl/ en http://fotopierre.smugmug.com/

En als je eens een gebouw te fotograferen hebt, je droompaleis, huis of caravan, ik ben daarvoor te strikken!

Geen opmerkingen: