donderdag 17 december 2009

Ontvrienden

Vandaag is bekend gemaakt wat het "woord" van 2009 is. Dat is een woord dat ook in de Van Dale zal worden opgenomen. Het woord is "ontvrienden". De betekenis is: virtuele vrienden uit je digitale netwerken halen of toegang weigeren. Voor mij was dit bericht aanleiding tot een zelfonderzoek. Hoeveel mensen heb ik ontvriend de laatste tijd? Opeens wist ik me te herinneren dat ik twee mensen die zich via LinkedIn aan mij hebben aangeboden als contact of (zakelijke) vriend had geskipt. De reden was dat ik geen flauw idee had wie die mensen waren. De vraag die zich nu voordoet is of ik met die ontvriendactie geen fatale blunder heb gemaakt. Wie weet wat ik met die nieuwe vrienden allemaal had kunnen beleven! En dat ga ik nu mogelijk missen! Niet verstandig, dus ik neem mij bij deze voor niet meer op die manier te ontvrienden, maar iedereen een kans te geven met mij virtueel iets te krijgen.
Nu alleen nog nadenken over actieve ontvriendingen, uit mijn netwerk halen van mensen die ik al wel ken, maar die ik niet (meer) zie zitten. Dat is toch ook ontvrienden? Ik vind dat wel wat bruut, dus ik ga dat niet doen. Vrienden maak je, heb je en onderhoud je. Als het verwatert gaat dat vanzelf, ook vriendschappen slijten. Misschien moet ik daar mijn lijstje eens op nakijken en dan een schoningsactie doen. Dan ga ik toch nog een beetje ontvrienden, maar dan doet het minder pijn.
Van de al dan niet virtuele vrienden, die ik wel actief wil onderhouden ga ik een RSS-feed maken. Zonder al te veel moeite toch bezig met vrienden. Heerlijk toch!

Geen opmerkingen: