zondag 10 januari 2010

Library Thing

Zo, vandaag was het twaalfde dingetje aan de beurt: Library Thing. Typisch iets voor de bibliotheek om in zo'n cursus te verwerken. Nu kom ik, vind ik, te weinig aan lezen toe. Ik vrees dat ik te veel bezig ben met computer en fotografie. Maar om nu ook nog wat ik lees te gaan bijhouden op internet, is wel veel gevraagd. Hoewel, hoewel, toen ik even keek welke andere mensen de boeken die ik in de gauwigheid in mijn Library heb geplaatst, gelezen hadden en er iets van vonden, werd het wel weer interessant.
Je kunt het tenslotte ook gebruiken om te kijken wat anderen vinden van een boek, vóórdat je het gaat lezen. Helaas zijn sommige mensen zo stom om het plot weg te geven in een goedbedoelde poging te vertellen waar het boek over gaat. Ik heb braaf tien titels opgenomen, die nauwelijks representatief zijn voor de doorsnee van wat ik lees, maar wel recente Kerstvakantieliteratuur vormden. Het invoeren van boeken gaat wat traag, vind ik. Het derde deel van de Milenniumtrilogie werd niet gevonden bij Bruna-Bol, terwijl het daar toch hotitem is! Ik ben geen bibliothecaris, maar ik vind lezen wel fijn, maar of ik de LibraryThing ga bijhouden valt nog zwaar te bezien. Geef rustig commentaar als je vindt dat dat wel zinvol is.

Genoeg gecomputerd, ik pak mijn boek maar weer eens op!

2 opmerkingen:

Annemarie van Essen zei

Librarything zat er in mijn eerste ontwerpopzet voor 23 onderwijsdingen ook niet bij. Naar aanleiding van het meekijken door docenten naar ons plan kregen we juist terug dat librarything er wel een plek in hoorde te hebben. In ieder geval om docenten uit het taalonderwijs er opmerkzaam op te maken.
Daarom hebben we toch besloten librarything niet uit het programma te halen.

Wel kan ik me je opmerkingen goed voorstellen. Zelf gebruik ik librarything ook niet meer, alhoewel ik het wel een bijzonder innovatief idee en concept vindt. Gedragen door maar een persoon, in eerste instantie.

Ik heb Tim Spalding ontmoet toen hij in Nederland was en het is een man vol met ideeën maar ook iemand die luistert naar wat zijn gebruikers van hem willen.

Misschien is Library Thing niet vanuit gebruikersoptiek voor je interessant, maar het is zeker een dienst die vanuit dienstenperspectief ongelooflijk boeiend is om in de gaten te houden.

Pierre Pinkse zei

@essen: in elk geval is het leuk voor de collega's die straks ook de 23 onderwijsdingen gaan doen. Ik zal het ook eens ter kennis brengen aan mijn jongste zoon. Hij schrijft al sinds het begin van de middelbare school op welke boeken hij leest en doet dat dus nog steeds. Inmiddels is hij 31 en universitair docent en verwoed lezer!